Ball_1.jpg
 
PATIENCE and PERSISTENCE are vital qualities in the ultimate successful accomplishment of any worthwhile endeavor.
— Joseph H. Pilates, Return to Life
 
 

Hva er pilates?

Pilates er funksjonell og sofistikert styrketrening for kjernemuskulaturen, dvs. den dype muskulaturen i (primært) mage, rygg, bekken og skuldre. Øvelsene koordinerer pust og bevegelse, og vi jobber rolig, nøyaktig og konsentrert med fokus på flyt og presisjon. Bevegelsene vi gjør i en pilatestime er ofte små, men forbausende effektive. Den konsentrasjonen vi opparbeider gir maksimalt utbytte av treningen, og mange opplever også å bli mer fokusert og avspent i løpet av timene.

Pilatesmetoden ble opprinnelig utviklet som en somatisk treningsform tidlig på 1920-tallet, og metodens grunnlegger, Joseph Pilates, var blant annet inspirert av yoga - en samling fysiske, mentale og sprituelle praksiser som har sin opprinnelse i India allerede før 500 f.Kr. Joseph Pilates og hans trening ble en favoritt blant dansere i New York, og Martha Graham baserte mye av sitt arbeid på hans teknikk. Mens mange moderne former for pilates fokuserer mest på korrekt fysisk form, var de somatiske prinsippene - koblingen mellom kropp og bevissthet, proprioseptive observasjoner, og oppmerksomhet på pusten - vel så viktige for Joseph Pilates, akkurat som de er det i yoga.

En stillesittende arbeidshverdag kan by på mange utfordringer. Pilates har god overføringsverdi til dagliglivet, og med regelmessig trening kan du redusere og forebygge belastningsskader, stive muskler og stressrelaterte muskelplager. Prinsippene kan videreføres til andre treningsaktiviteter og gi deg enda bedre treningsutbytte også der. Jeg hjelper deg å bevisstgjøre og endre lite hensiktsmessige bevegelsesmønstre, slik at du får en sterk, smidig og funksjonell kropp med bedre holdning og balanse.